Wednesday 17 May 2017

AKTIVITI MENARIK




BUKIT LARUT, TAIPING

Tidak banyak yang boleh ada lakukan di sini, selain menikmati kesejukan gunung, melihat burung-burung atau melawat bangunan bekas tinggalan British.
Jika mahu, anda boleh menginap di chalet-chalet di sini. Sayangnya, hampir semuanya sudah berusia dan tidak banyak yang terjaga. Dan selain dari kawasan tinjau dan taman permainan, kawasan sejuk (15 darjah Celcius) dan berkabus ini hampir sama dengan keadaannya sewaktu zaman dahulu.
Oleh sebab itu, tidak hairanlah ianya hanya menjadi tumpuan peminat unggas dan burung dan bukannya orang awam.

Cara Melawat

Tiada kenderaan awam dibenarkan naik. Untuk ke sini, anda perlu menaiki kenderaan pacuan 4 roda kerajaan. Kenderaan ini bergerak naik ke atas setiap 1 jam

Harga Tambang Kenderaan 4 Roda

Dewasa : RM 6
Kanak-kanak : RM 3

Sejarah Bukit Larut

Bukit ini pada mulanya ialah tempat berehat pegawai-pegawai British di Malaya yang ingin melarikan diri dari kepanasan cuaca tropika.
Apabila ia mula dibuka, akses ke atas cukup sukar. Mereka perlu berjalan kaki merentas hutan sejauh 13km, menunggang kuda ataupun menaiki tandu yang diusung.
Apabila Jepun mengambil alih pemerintahan dan menjadikan Taiping sebagai pusat pemerintahan Perak dan Indonesia, Jepun menggunakan buruh-buruh paksa untuk menyiapkan jalan ke puncak bukit Larut. Jalan yang ada sekarang merupakan hasil air mata dan darah tawanan perang dan orang tempatan yang dikerah menyiapkannya.
Setelah British mengambil semula Bukit Larut, kegiatan pertanian strawberi, teh dan bunga telah dijalankan. Akan tetapi ianya gagal dan hasrat ini diteruskan di Cameron Highlands.
Pada tahun 2009, terdapat percubaan untuk menanam bunga tulip di sini. Sekali lagi, ianya gagal dan ladang ini ditutup pada tahun 2012.
Sumber: http://www.jomjalan.com.my/listing/bukit-larut/

Kong Heng Flea Market (Berdekatan Plan B)

Plan B | Tempat Menarik di Ipoh, Perak
 Sekiranya anda google “Plan B Ipoh”, apa yang akan anda jumpa adalah restoran bernama Plan B yang terletak di sini. Kalau nak diikutkan, ia adalah sebuah coffee house- kat Mid Valley pun ada. Tapi sebenarnya, Plan B disenaraikan di sini sebagai landmark bagi satu tempat menarik di Ipoh yang menjadi tarikan geng-geng photographer. Di sebalik coffee house ni, terdapat pelbagai kedai-kedai menarik di sekitarnya untuk ditinjau. Kalau anda rasa nak feeling-feeling nostalgia dengan memakan ais kepal, kat sini ada satu gerai yang agak famous, iaitu Bits & Bobs.
Selain itu, terdapat kedai-kedai lain seperti kedai gunting rambut, kedai baju & gerai-gerai menjual souvenir di yang dipanggil Kong Heng Flea Market. Barang yang dijual pun sememangnya cantik-cantik. Tapi bagi saya, apa yang unik di sini adalah landskap lokasi ini sendiri yang menggabungkan elemen moden dan nostalgia. Jadi, terjumpa & berebut tempat bergambar orang tengah buat wedding photoshoot kat area ni memang biasalah.
Plan B Ipoh | Tempat Menarik di Perak
Tempat Menarik di Ipoh, Perak | Hong Kong Flea Market

Lokasi

Jalan Panglima, Ipoh


Zoo Taiping & Night Safari

Zoo Taiping & Night Safari | Tempat Menarik di Perak
Untuk pengetahuan anda, Zoo Taiping adalah zoo yang tertua di Malaysia yang mana ia mula beroperasi pada tahun 1961. Zoo ini berkeluasan 34 ekar dan menjadi rumah kepada lebih 1300 ekor haiwan daripada sekurang-kurangnya 180 spesies yang berbeza. Zoo Taiping mempunyai tarikannya yang tersendiri, lebih-lebih lagi apabila ia mula memperkenalkan night safari. Maklumkah, terdapat juga spesies-spesies nokturnal yang hanya aktif pada waktu malam.
Zoo Taiping & Night Safari | Tempat Menarik di Perak
Zoo Taiping adalah lokasi yang amat sesuai untuk dikunjungi sekiranya anda bercuti di negeri Perak bersama-sama dengan ahli keluarga. Haiwan-haiwan yang ada di sana pasti akan menarik minat kanak-kanak untuk mengenali spesies-spesies seperti mamalia, amfibia malah reptilia dengan lebih dekat.

Lokasi

Waktu Beroperasi

Lawatan Waktu Siang

Dibuka setiap hari bermula jam 8:30 pagi sehingga 6:00 petang

Night Safari

Dibuka setiap malam (termasuk cuti umum) bermula jam 8:00 malam sehingga jam 11:00 malam.
Untuk hari Sabtu & malam sebelum cuti am, waktu operasi disambung sehingga jam 12:00 tengah malam.

Caj Masuk

Dewasa: RM17.00
Kanak-kanak: RM8.50

Sumber:   http://aliff.co/tempat-menarik-di-perak/

No comments:

Post a Comment

PENGINAPAN MENARIK

CHALET D'KG MR.OS ya chalet ni di ushakan oleh adik beradik Mr.Os sendiri dan diatas tanah keluarga mereka, apa yang menarik unt...