Wednesday 17 May 2017

MAKANAN MENARIK


MEE UDANG DI KUALA SEPETANG, TAIPING

Sesuai bagi mereka yang inginkan percutian keluarga secara santai . Merupakan sebuah perkampungan nelayan pengunjung boleh River Cruise sambil melihat kawasan kelip-kelip di sepanjang sungai dan menikmati mee udang terbaik di Perak.

 Sumber : https://siraplimau.com/tempat-menarik-di-perak-percutian/


Mee Rebus Ramli


Mee Rebus Ramli cukup popular. Kalau anda ke Ipoh pasti anda tak mahu ketinggalan memakan makanan  ini. Ia adalah resepi istimewa yang telah lama bertapak di Ipoh. "Betul-betul Ipoh Mali!"
Terdapat 3 restoren Mee Rebus Ramli. Iaitu di Taman Tasek Jaya, Jalan Raja Ekram dan Taman Bercham Raya.

Yang sering saya kunjungi ialah di Taman Tasek Jaya, Jalan Kuala Kangsar, Ipoh. Senang saja untuk mengunjunginya kerana ia jelas kelihatan di tepi jalan raya utama. Ia juga tidak berjauhan dengan Masjid Cina, Ipoh.
Sangat sedap meenya...tak sedar licin dah pinggan......

Mee Rebus Ramli yang pekat kuahnya. Ia sarat dengan cucur gebu dan telur rebus ...nyumm....

Restoren Mee Rebus Ramli ini letaknya di Tasek (Jalan Kuala Kangsar) Ipoh           


Nasi Ganja Greentown, Ipoh


Nasi Ganja yang terkenal di Ipoh, letaknya di sebuah restoren yang bercampur dengan Kedai Kopi Yong Suan di Jalan Yang Kalsom, Taman Jubilee.

Nasi Ganja ini sebenarnya adalah nasi kandar dengan gulai kari ayam, udang, daging dan macam-macam jenis gulai kari. Ia dinamakan Nasi Ganja kerana sesiapa yang memakannya biasanya akan datang lagi kerana ketagihan memakannya, disebabkan sedapnya nasi itu.

Saya pernah makan tengahari di sini, tetapi orang punyalah ramai...sehingga kena beratur panjang. Meja pula sudah penuh dan terpaksa menunggu sekejap.


Nalaa........

Sumber : http://nota-kembara.blogspot.my/2016/09/10-tempat-makan-sedap-di-ipoh.html

No comments:

Post a Comment

PENGINAPAN MENARIK

CHALET D'KG MR.OS ya chalet ni di ushakan oleh adik beradik Mr.Os sendiri dan diatas tanah keluarga mereka, apa yang menarik unt...